طراحی اتاق نوزاد

زمانی که شما قصد بچه‌دار شدن دارید در کنار همه دغدغه‌های خرید و ذوق و شوق چیز‌های تازه باید به فکر اتاق او هم باشید. او زمانی که به خانه می‌آید نیاز به یک محیط آرام و امن دارد که بتواند روز‌های اول زندگی‌اش را به راحتی سپری کند.

در طراحی اتاق نوزاد باید به نکات زیادی دقت کنید. قبل از هر چیز یادتان باشد نوزادی که تازه متولد شده به خیلی از وسایل نیازی ندارد و شما مجبور نیستید از ابتدای حضورش همه چیز‌هایی که بعد‌ها استفاده می‌کند را خریداری کنید.

با این کار هم از نظر اقتصادی به صرفه‌تر رفتار خواهید کرد هم جای زیادی در اتاقش اشغال نمی‌کنید. برای مثال یکی از وسایلی که اکثر خانواده‌ها در سیسمونی و خرید نوزاد لحاظ می‌کنند صندلی غذای کودک است. درحالی‌که این صندلی نه تنها مربوط به بعد از یک سالگی می‌شود بلکه خیلی از بچه‌ها اصلاً روی آن‌ها نمی‌نشینند؛ بنابراین قبل از شروع به خرید یک لیست از آنچه واقعاً نیاز ضروری نوزاد است تهیه کنید و در طی چند ماه بارداری به مرور آن‌ها را بخرید.

 

لوازم ضروری

تخت نوزاد، کمد قدی برای قرار دادن لباس‌هایی که باید آویزان شوند، کمد کشودار برای لباس‌های خانگی و سرهمی و وسایل مورد نیاز برای نوزاد. یک جعبه برای قرار دادن لباس‌های کثیف. محلی برای عوض کردن نوزاد که این محل می‌تواند در پایین تخت او قرار گیرد یا معمولاً در کنار تخت چنین محلی تعبیه شده است، کف‌پوش مناسب اتاق نوزاد یا فرشی که با طرح تخت و دیوار‌ها هماهنگ باشد. چراغ‌خواب مناسب و جایی برای اسباب‌بازی‌های مناسب کودک. می‌توانید از یک ویترین کوچک بالای دراور استفاده کنید تا بعضی وسایل را داخل آن بگذارید.اولین نکته در زمان شروع خرید برای اتاق نوزاد این است که تکه‌ها بزرگ و جاگیر را تهیه کنید. یک سرویس کامل شامل تخت، کمد و احتمالاً دراور یا ویترین است که در اتاق نوزاد واجب است. پس اولویت خرید را به این وسایل اختصاص دهید.

 

تزئین دیوار

قبل از اینکه وسایل را انتخاب کنید و بخرید بهتر است تا تعیین جنسیت نوزاد صبر کنید، بر اساس اینکه نوزاد شما دختر است یا پسر می‌توانید دیوار‌های اتاق را بازسازی کنید. رنگ‌آمیزی یا کاغذدیواری با یک طرح و رنگ مناسب با جنسیت فرزند اولین گزینه برای دکور اتاق است.

تزیینات دیواری در اتاق نوزاد خیلی مهم است و واقعاً معجزه می‌کند و در مقایسه با دیگر تزیینات فانتزی اتاق‌خواب، معمولاً قیمت کمتر و منصفانه‌تری دارند. با ایجاد طرح‌ها و رنگ‌های متفاوت بر روی دیوار‌های اتاق نوزاد، فضایی شاد و با انرژی برای حضور کودک خود ایجاد کنید. در فضای پیرامون نوزاد، می‌توان در موقعیت‌های متفاوت از اشکال و اجسام زیبا و کودکانه استفاده کرد. این المان‌ها را می‌توان روی دیوار و سقف چسباند که مورد توجه نوزاد قرار گیرند. دیدن این المان‌ها، بینایی و ذهن نوزاد را تحریک و فعال می‌کند.

 

رنگ اتاق

وقتی صحبت از رنگ می‌شود مسلماً مطمئن‌ترین و ساده‌ترین راه استفاده از رنگ سفید است. وقتی همه‌جا سفید باشد خیلی راحت می‌توان رنگ‌های دیگر را از طریق مبلمان مانند تخت خواب یا کمد و قفسه وارد اتاق کرد. اما برای آن‌هایی که خواستار طرحی کاملاً متفاوت هستند رنگ‌های دیگری هم مانند سبز، صورتی، خاکستری و … گزینه‌های خوبی است.

برای انتخاب رنگ معمولاً به جنسیت نوزاد توجه می‌شود به طور مثال رنگ‌های صورتی و گلبهی برای دکوراسیون اتاق نوزاد دختر و رنگ‌های آبی و تم خاکستری بیشتر برای دکوراسیون اتاق نوزاد پسر انتخاب می‌شود، برای سال‌های اولیه زندگی نوزادتان انتخاب رنگ زیاد دشوار نیست. انتخاب رنگ‌های ملایم و آرامش‌بخش درعین‌حال شاد می‌تواند برای دکوراسیون اتاق نوزاد شما بسیار مناسب است.

اگر تمام فضای اتاق‌خواب نوزاد به رنگ بژ باشد ظاهرش چندان دل‌چسب نخواهد بود، در عوض وقتی همین رنگ را بارنگ‌های دیگری مانند زرد و قهوه‌ای ترکیب می‌کنید ناگهان همه‌چیز لوکس و خواستنی دیده خواهد شد ترکیب رنگ آبی بسیار روشن در کنار خاکستری یکی از زیباترین ترکیب‌ها برای رنگ اتاق نوزاد است.

سبز سیبی یکی از رنگ‌های بسیار زیبایی است که در اتاق‌خواب نوزاد خیلی زیبا خودنمایی می‌کند. از آنجایی که این رنگ خیلی قوی است باید سایر وسایل اتاق و حتی پرده پنجره را به رنگ سفید انتخاب کنید تا تعادل در فضا برقرار شود. رنگ کرم و سفید نیز ترکیب بسیار خوبی برای رنگ اتاق نوزاد است.

البته برای اینکه دکوراسیون خیلی خنثی و یکنواخت به نظر نرسد بهتر است مقداری هم رنگ‌های جذاب را با توجه به جنسیت فرزندتان به اتاق اضافه کنید. ترکیب رنگی سفید و خاکستری برای طراحی یک فضای شیک بسیار مناسب است.

برای اتاق‌خواب پسرانه می‌توانید از موضوعات ورزشی مانند فوتبال، بسکتبال و حیوانات استفاده کنید در حالی که برای اتاق دخترانه موضوعاتی مانند فرشتگان و پرنسس‌های کارتونی یا حیوانات نجیب مانند اسب تک‌شاخ بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد البته از موضوعات ورزشی نیز می‌توان در اتاق دختران استفاده کرد فقط رنگ آن‌ها باید کمی لطیف‌تر باشد.

سعی کنید در اتاق پسر‌ها از ابتدا تم‌های وحشتناک و جنگی و شخصیت‌های خشن را وارد نکنید یادتان باشد او تنها یک نوزاد است و هیچ درکی از این نماد‌ها و شخصیت‌ها ندارد. پس به دنبال شخصیت‌های کارتونی محبوب و مهربان باشید که خیل هم تک جنسیتی نباشد.

 

ایده‌هایی برای کاغذ دیواری

استفاده همزمان از دو طرح کاغذدیواری متفاوت در اتاق نوزاد کنار هم روی دو دیوار یکی از بهترین ایده‌ها است. باید الگو‌هایی را برای دو کاغذدیواری انتخاب کنید که نزدیک به هم باشند، مثلاً اندازه شکل‌های روی کاغذ با یکدیگر همسان باشند، اما شکل‌های متفاوت داشته باشند. رنگ کاغذ هم بهتر است تاریک باشد چرا که در این صورت فضا گرم‌تر نشان داده می‌شود.اگر می‌خواهید طرح کاغذدیواری برای سال‌های سال همراه کودکتان باشد استفاده از کاغذدیواری‌های هندسی بهترین گزینه است.

البته کاغذ دیواری‌های هندسی هم باید به روش درست مورداستفاده قرار بگیرند، کاغذ‌های هندسی بهتر است کل دیوار‌های اتاق را نپوشانند چرا که در این صورت ممکن است گیج کننده به نظر برسند، اما وقتی به صورت تأکیدی، یعنی فقط یک یا دو دیوار با این کاغذ‌ها پوشانده می‌شوند تأثیرگذاری بیشتری داشته و بسیار زیباتر خودنمایی می‌کنند.

طرح‌های نوآری را هم می‌شود با رنگ و نقاشی پیاده کرد و هم با کاغذ دیواری که مسلماً گزینه دوم هزینه کمتری در پی خواهد داشت. این طرح نیز مانند مدل‌های هندسی علاوه بر سنین کودکی برای دوران نوجوانی و جوانی نیز مناسب است و همراه با کودک رشد می‌کند

شکل نقطه‌ای در دیزاین اتاق نوزاد مدل جدید دیگری از طرح‌های کاغذ دیواری اتاق نوزاد است، این طرح نیز از جهاتی شبیه کاغذ دیواری هندسی است، زیرا خود نقطه‌ها شکلی دایره‌ای و گرد دارند البته جای نقطه‌های گرد شکل‌های بسیار متنوع دیگری مانند مثلث و لوزی نیز موجود هستند. رنگ زمینه کاغذ دیواری معمولاً تیره انتخاب می‌شود تا الگو‌های روی زمینه با رنگ روشن و شاد بیشتر و زیباتر خود را نشان دهند.

فارغ از بحث نوع و شکل کاغذ دیواری اتاق نوزاد یک عامل مهم دیگر نیز وجود دارد و آن جنس کاغذ دیواری است، سعی کنید مدلی که انتخاب می‌کنید قابل شست‌وشو و ضد لک باشد. با این کار دیگر خیالتان از بابت نقاشی‌های بچه به روی دیوار راحت خواهد بود چرا که به آسانی قابل پاک شدن هستند.

 

تخت و کمد

بعد از تزئینات دیوار نوبت به خرید تخت و کمد می‌رسد. در زمان خرید باید به نکات زیادی دقت کنید. اول اینکه شما نیاز به یک تخت کوچک نوزاد کنار تخت خودتان دارید، برای این کار دو انتخاب دارید، یا از تخت‌های موقتی مخصوص تخت مادر استفاده کنید که هم نیاز به بلند شدن شما در طول شب نباشد یا یک گهواره کوچک تهیه کنید و به طور موقتی در اتاق خودتان بگذارید. این گهواره اگر قابل‌حمل و نقل باشد خیلی بهتر است در طول روز هم می‌توانید همراه خودتان به نقاط دیگر خانه ببرید و نگران نوزادتان نباشید.

رنگ گهواره تا حد زیادی بستگی به رنگ غالب فضای اتاق کودک شما دارد، اما چون رنگ‌های انتخابی این فضا‌ها معمولاً ملایم است انتخاب انواع رنگ سفید و شیری برای گهواره‌ها بسیار مناسب است. ایده مقرون به صرفه برای انتخاب گهواره‌ها در طراحی اتاق نوزاد می‌تواند گهواره‌هایی باشد که با باز کردن بخشی از آن‌ها تبدیل به تخت خواب می‌شود بنابراین مدت زمان بیشتری را می‌توانید از این گهواره‌ها استفاده نمایید پس در انتخاب گهواره‌ها به این موارد هم توجه کنید.

تخت نوزاد هم می‌تواند متحرک باشد و وقتی در تخت خودش خوابید باز هم به حالت گهواره‌ای تکان بخورد. در زمان خرید تخت دقت کنید برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها و فضای اشغالی اتاق تختی بخرید که قابل تبدیل شدن به تخت بزرگ‌سال باشد. این نوع تخت‌ها را کودک نوجوان می‌گویند و اگر سالم بماند تا ۱۰ سالگی فرزندتان قابل استفاده است. تختخواب‌های نوزاد- نوجوان در سن‌های نوزادی و شیرخواری لبه‌های بلندی دارد که کم‌کم و با بالا رفتن سن کودک می‌توانید لبه‌های بلند آن را بردارید. ارتفاع تخت هم با بالا رفتن سن کودک قابل تنظیم است.

وجود یک پشه‌بند دور این تخت، نوزاد شما را از حشرات دور نگه می‌دارد. لبه‌های بلند دور این تخت‌ها هم برای جلوگیری از سقوط نوزاد روی زمین در نظر گرفته شده که بهتر است یکی از این لبه‌ها امکان باز شدن داشته باشد تا شما راحت در طول شب بتوانید به نوزاد شیر بدهید و برای برداشتن او از تخت به مشکل برنخورید.

 

نور

تصور نکنید که نور اتاق نوزاد مهم نیست، بلکه با انتخاب یک نورپردازی ملایم و منحصر به فرد می‌توانید فضای آرامش‌بخش و رمانتیکی برای کودک فراهم کنید. تلفیق این نورپردازی با یک پرده حریر می‌تواند آرامش تأثیرگذاری را برای خواب کودک ایجاد کند.

 

چیدمان

بعداز اینکه تمام لوازم ضروری و غیر ضروری را خریداری کردید حالا باید به فکر چیدمانی مناسب و راحت وسایل باشید. نکته مهم در این مرحله دوری از هرگونه شلوغی در اتاق است، اگر وسیله‌ای در اتاق جا نمی‌شود یا اینکه فضا را گرفته و رفت‌وآمد را سخت می‌کند حتماً آن وسیله را کنار بگذارید. تصور کنید وقتی فرزندتان داخل گهواره خوابیده و ناگهان صدای گریه‌اش بلند می‌شود، شما با عجله به اتاق می‌روید و سر راهتان با وسایل اضافه مانند میز یا صندلی یا اسباب‌بازی کف اتاق برخورد می‌کنید؛ بنابراین این موضوع نه تنها روی زیبایی بلکه روی ایمنی محیط هم تأثیرگذار است.

بعدازاینکه تمام وسایل ضروری و مهم سرجای خود قرار گرفت، می‌توانید چیز‌هایی که احساس می‌کنید ازقلم‌افتاده اند را به دکوراسیون اضافه کنید. البته در این مورد باید خلاقیت به خرج دهید و فقط لوازمی را تهیه کنید که با تم اتاق هماهنگی دارد. لوازمی مانند پرده، تابلو یا استیکر دیواری و لامپ و چراغ‌ها نیز بهتر است بر اساس تم انتخاب شوند. یادتان نرود که پرده اتاق نوزاد باید ضخیم باشد تا در طول روز هم شرایط برای خواب نوزاد مساعد باشد، به همین خاطر سعی کنید پرده‌هایی در اتاق نصب شوند که در طول روز داخل اتاق را تاریک نگه می‌دارند.

 

اتاق پسربچه

اولین نکته ایی که در طراحی دکوراسیون اتاق پسربچه‌ها باید مورد توجه قرار بدهید انرژیک بودن اتمسفر اتاق است. پسران در دوران کودکی و نوجوانی فعالیت و انرژی زیادی دارند، بنابراین نباید اتاقی طراحی کرد که برخلاف این روحیه پرانرژی آن‌ها باشد. البته در سنین بالاتر در انتخاب رنگ دیوار‌ها و تِم کلی دکوراسیون اتاق باید نظر کودک را نیز جویا شد، اما برای نوزاد پسر به طور کلی رنگ مناسب می‌تواند قرمز و آبی با تناژ‌های متفاوت باشد.

همچنین می‌توانید از رنگ‌های روشنی مانند نارنجی و زرد در اتاق‌خواب پسربچه‌ها استفاده کنید که هم گرم هستند و هم نشاط‌آور.

 

اتاق دختربچه

یکی از ویژگی‌های خوب دختر‌ها روحیات لطیف و حساس آن‌ها است؛ بنابراین اتاق خواب هر دختر بهترین فضا برای آرامش و استراحت او است. برای دختر‌ها مهم‌ترین و پراهمیت‌ترین جا در خانه اتاق آن‌هاست. برای دختر‌ها سخت‌ترین کار در طراحی اتاقشان انتخاب رنگ برای اتاق است. سعی کنید رنگی را انتخاب کنید که هم موردعلاقه خودتان باشد و هم باعث زیبایی دکوراسیون اتاق‌خواب باشد. در اتاق دختران از روتختی و یا پرده‌ای استفاده کنید که روی آن‌ها طرح‌های دخترانه باشد. استفاده از یک جای دکوری زیبا در اتاق دختران زیبایی اتاق را بیشتر می‌کند.

فقط به دنبال رنگ‌های لطیف و نرم نباشید، بسیاری از دختران به رنگ‌های برجسته مانند صورتی پر رنگ، سبز و آبی فیروزه‌ای علاقه دارند. هر چه اتاق‌خواب بزرگ‌تر باشد، رنگ‌های درخشان و غلیظ برای دیوار‌ها و کف‌پوش‌ها مناسب‌تر هستند، در صورتی که برای اتاق‌های کوچک‌تر بهتر است از رنگ‌های خنثی استفاده کنید تا دکوراسیونی مناسب‌تر داشته باشید.

در تزیین اتاق‌خواب دختربچه‌ها سعی کنید از طرح‌ها خیلی بچگانه مانند اسب پونی، فرشتگان و عروسک‌ها بروی دیوار‌ها و لوازم اتاق خودداری کنید این احساسات در کودکان زود به وجود می‌آیند و زود هم ناپدید می‌شوند.به جای این کار سعی کنید این طرح‌ها را بروی روتختی‌ها؛ پرده‌ها، بالش‌ها و کوسن‌ها ایجاد کنید تا در هنگام تغییر شرایط احساسی فرزندتان در عوض کردن دکوراسیون اتاق‌خواب مشکلی نداشته باشید.

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید